Miksi hyvät verkkosivut ovat pienille yrityksille elintärkeät?

Digitalisaatio megatrendinä on ollut pinnalla jo sen aikaa, että kaikki ovat ainakin jollain tasolla tietoisia siitä, mitä se tarkoittaa ja kuinka se vaikuttaa sekä kuluttajakäyttäytymiseen että yritysten toimintaan. ETLA-raportin mukaan digitalisaation määritelmä on ”-- digitaaliteknologian integrointi jokapäiväiseen elämään digitoimalla kuvaa, ääntä, dokumenttia tai signaalia biteiksi ja tavuiksi kuvaamaan asioita ja tietosisältöä.” (ETLA 2015) Mutta mitä digitalisaatio merkitsee pienelle yritykselle, jos kyseessä on niinkin yksinkertaiselta tuntuva asia kuin yrityksen verkkosivut?

Kuluttajakäyttäytyminen on jo nyt muuttunut merkittävästi internetin ja sosiaalisen median vaikutuksesta. On mitä todennäköisintä, että ensimmäisenä tuotetta tai palvelua etsiessään ostaja yksinkertaisesti googlettaa – minkälaisen kuvan se antaa yrityksestä, jos se ei ole ollenkaan aktiivinen sosiaalisessa mediassa tai sen verkkosivut ovat huonot ja puutteelliset. Ei ainakaan vakuuttavaa ja ammattimaista kuvaa. Kattavat ja laadukkaan tuntuiset verkkosivut antavat vakuuttavan ensivaikutelman asiakkaille.
Varsinkin kun kyseessä on pieni yritys, on internetin ja somen tuoma näkyvyys elintärkeää. Tavanomaiseen markkinointiin verrattuna verkkosivuihin sijoitettu raha tulee tehokkaampaan käyttöön, sillä sen avulla tavoitetaan suurempi määrä asiakkaita. Lisäksi verkkosivujen ja esimerkiksi chatin tai online-ajanvarauksen avulla pienikin yritys pystyy olemaan lähes jatkuvasti tavoitettavissa.

Eli tiivistettynä nämä seikat voi listata viideksi pääkohdaksi, jotka selittävät miksi verkkosivut ovat tärkeät pienille firmoille:

1. Ensivaikutelma
2. Vakuuttavuus
3. Näkyvyys
4. Tavoitettavuus
5. Kustannustehokkuus


Mukavaa joulun odotusta kaikille!

- Karoliina Kaartinen

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pitkät illalliset luovat suhteita – Etelä-Amerikan ja Suomen kulttuurierot kansainvälisissä neuvotteluissa.

Sorrutko sinäkin olemaan hankala asiakas?