Miksi hyvät verkkosivut ovat pienille yrityksille elintärkeät?
Digitalisaatio megatrendinä on ollut pinnalla jo sen aikaa,
että kaikki ovat ainakin jollain tasolla tietoisia siitä, mitä se tarkoittaa ja
kuinka se vaikuttaa sekä kuluttajakäyttäytymiseen että yritysten toimintaan. ETLA-raportin
mukaan digitalisaation määritelmä on ”-- digitaaliteknologian integrointi
jokapäiväiseen elämään digitoimalla kuvaa, ääntä, dokumenttia tai signaalia
biteiksi ja tavuiksi kuvaamaan asioita ja tietosisältöä.” (ETLA 2015) Mutta
mitä digitalisaatio merkitsee pienelle yritykselle, jos kyseessä on niinkin yksinkertaiselta
tuntuva asia kuin yrityksen verkkosivut?
Kuluttajakäyttäytyminen on jo nyt muuttunut merkittävästi internetin
ja sosiaalisen median vaikutuksesta. On mitä todennäköisintä, että ensimmäisenä
tuotetta tai palvelua etsiessään ostaja yksinkertaisesti googlettaa – minkälaisen
kuvan se antaa yrityksestä, jos se ei ole ollenkaan aktiivinen sosiaalisessa
mediassa tai sen verkkosivut ovat huonot ja puutteelliset. Ei ainakaan
vakuuttavaa ja ammattimaista kuvaa. Kattavat ja laadukkaan tuntuiset
verkkosivut antavat vakuuttavan ensivaikutelman asiakkaille.
Varsinkin kun kyseessä on pieni yritys, on internetin ja
somen tuoma näkyvyys elintärkeää. Tavanomaiseen markkinointiin verrattuna
verkkosivuihin sijoitettu raha tulee tehokkaampaan käyttöön, sillä sen avulla
tavoitetaan suurempi määrä asiakkaita. Lisäksi verkkosivujen ja esimerkiksi
chatin tai online-ajanvarauksen avulla pienikin yritys pystyy olemaan lähes
jatkuvasti tavoitettavissa.
Eli tiivistettynä nämä seikat voi listata viideksi pääkohdaksi,
jotka selittävät miksi verkkosivut ovat tärkeät pienille firmoille:
1. Ensivaikutelma
2. Vakuuttavuus
3. Näkyvyys
4. Tavoitettavuus
5. Kustannustehokkuus
Mukavaa joulun odotusta kaikille!
- Karoliina Kaartinen
Kommentit
Lähetä kommentti