Sorrutko sinäkin olemaan hankala asiakas?

Asiakaspalvelutyössä työskentelevä henkilö voi harjoitella erilaisia keinoja ja opetella kohtaamaan hankalan asiakkaan haastavana tilanteena. Kuitenkin useimmiten hankala asiakaspalvelutilanne lähtee asiakkaan aloitteesta ilman asiakaspalvelijasta johtuvaa syytä. Olisikin ihanteellista, jos asiakas itse pyrkisi positiiviseen ratkaisuun hankaluuden sijaan. 

Uskon, että useimmat meistä sortuvat ajoittain käyttäytymään huonosti asiakkaan roolissa. Huono käytös yleensä johtuu asiakaspalvelijasta riippumattomista syistä, kuten omasta kiireestä tai pahasta mielestä, tuotteiden puuttumisesta tai vaikka toisen asiakkaan hitaudesta jonossa. Silti ärsyttävät tai harmittavat asiat tulee purettua juuri asiakaspalvelijaa kohtaan. Jokainen voisikin harjoitella kehittämään myös omaa asiakaskäyttäytymistään. 

Tässä muutama neuvo, miten käyttäytymällä tilanteet saa hoidettua positiivisemmin: 
  • Reklamaatiotilanteessa ota viallinen tuote ja kuitti mukaan jo valmiiksi. Kerro rauhallisesti mikä vika tuotteessa on ja kysy myyjältä, mikä on heidän toimintatapansa tilanteessa. Reklamaatiot hoidetaan yleensä jo aiemmin annettujen ohjeiden mukaisesti joka tapauksessa, mutta yhteistyötä tekevä ja ystävällinen asiakas saa todennäköisemmin myös lisähyvityksen tai esimerkiksi alennuslipukkeen. 
  • Joutuessasi jonottamaan pidemmän aikaa, voit nopeuttaa omaa palvelutilannettasi esimerkiksi kaivamalla rahat jo valmiiksi esiin ja vaatteita ostaessa jopa ottamalla henkarit pois ja hintalaput esille. Useimmiten hitaus johtuukin asiakaspalvelijan sijaan asiakkaan toimista, kuten maksuvälineen etsimisestä tai ostopäätöksen tekemisestä vasta kassalla. Reippaalla toiminnalla ja iloisella mielellä piristät todennäköisesti asiakaspalvelijan päivää ja saat siten myös parempaa palvelua. 

Hankalissa tilanteissa kannattaa asettaa itsensä asiakaspalvelijan rooliin ja miettiä millaista käytöstä itse haluaisi kohdata ja mikä kenties saisi tekemään extraa asiakkaan hyväksi? Positiivisuudella pääsee yleensä pidemmälle molemmissa rooleissa! 

Laura Forss

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pitkät illalliset luovat suhteita – Etelä-Amerikan ja Suomen kulttuurierot kansainvälisissä neuvotteluissa.

Miksi hyvät verkkosivut ovat pienille yrityksille elintärkeät?