Ihana, kamala mysteerishoppaaja

"Apua! Olikohan toi mysteerishoppaaja!? Se osti kaiken mitä ehdotin ja katsoi mua niin oudon tarkkailevasti..."

Monet yritykset käyttävät asiakaspalvelun laadun valvonnan ja arvioinnin keinona mysteerishoppaajia. Mysteerishoppaaja on maksettu "asiakas", jolle on etukäteen annettu käsikirjoitus ostotapahtumasta. Hän menee kohteena olevaan liikkeeseen esittäen tavallista asiakasta, ja arvioi myyjän työtä ja koko ostotapahtumaa.

Monelle myyjälle mysteerishoppaajat ovat kauhistus, mutta yritykselle pelastus. Esimies ei monestikaan saa realistista kuvaa siitä, mitä myymälässä tapahtuu, sillä työntekijät luonnollisesti käyttäytyvät eri tavalla esimiehen ollessa paikalla.  Mysteerishoppauksen tulokset antavat suoraa tietoa siitä, mikä myynnissä mättää ja mitä tulee parantaa tuloksen kasvattamiseksi. Pelkkä tuotteen saaminen ei enää nykypäivänä riitä, vaan asiakkaalle merkkaa entistä enemmän myös hyvä asiakaspalvelu. Se on myös kilpailuvaltti alati kasvavassa kaupankäynnissä.

Huomenna puhun teille yritykseni mysteerishoppauksen tuloksista ja asiakaspalvelusta. Tulokset ovat koko tältä vuodelta ja niistä näkyy selkeästi missä pitää parantaa, ja mitkä osa-alueet ovat vahvoja. Ostotapahtumassa on monta eri vaihetta, jota mysteerishoppaaja arvioi, ja käymme ne yksitellen läpi.

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pitkät illalliset luovat suhteita – Etelä-Amerikan ja Suomen kulttuurierot kansainvälisissä neuvotteluissa.

Sorrutko sinäkin olemaan hankala asiakas?

Miksi hyvät verkkosivut ovat pienille yrityksille elintärkeät?