Ongelmallinen viestintä
Olen tällä hetkellä töissä kahvilassa ja olen työskennellyt
nykyisessä työpaikassani viime huhtikuusta lähtien. Alussa meidän viestintämme
toimi hyvin: uusista tuotteista tai muuttuvista käytännönasioista informoitiin
kaikkia nopeasti, eikä tieto tullut kenellekään liian myöhään. Kesällä
viestinnässä alkoi olla pieniä ongelmia ja nyt syksyn myötä viestinnän taso on laskenut todella paljon, eikä se ole lähelläkään samaa tasoa mitä se oli viime keväänä.
Ongelmia on suurimmaksi osaksi siinä, että työntekijät eivät
saa tietoa uusista tuotteista: mitä ne sisältävät tai kuinka ne valmistetaan.
Kyseessä on iso organisaatio, jossa viestintä ei ole muuten ongelma. Tietoa
tulee toimipisteemme sähköpostiin melkein päivittäin, mutta esimiehet eivät jaa
tietoa eteenpäin meille alaisille. Uutta tietoa on saanut etsiä suurimmaksi
osaksi itse ja koska organisaation käyttämistä foorumeista ovat suurin osa
melko monimutkaisia, on tietoa hankala löytää itse. Lisäksi ongelmana on aika:
ei kukaan halua tulla töihin 15-20 minuuttia aikaisemmin, jotta ehtisi lukea
sähköpostit mahdollisen uuden informaation osalta.
Viestintäongelma on vaikuttanut suuresti työntekijöiden
väliseen ilmapiiriin. Kukaan ei ole
uuden tuotteen saapuessa tietoinen esimerkiksi siitä, kuinka erilaiset uudet
kausijuomat valmistetaan tai mitä joku tuote tarkalleen ottaen sisältää, sillä
tieto ei ole helposti kaikkien saatavilla. Kukaan ei ole ylipäätään tietoinen uusista saapuvista tuotteista. ”Siperia opettaa” sopisi tähän
tilanteeseen, sillä mielestäni tällä periaatteella meidän toimipisteellämme
toimitaan.
Mielestäni viestintäämme pitäisi tulla muutos, jotta voisimme
parantaa yhteistä ilmapiiriämme. Olen pohtinut erilaisia mahdollisuuksia
parantaa työyhteisöviestintäämme ja siten myös työntekijöiden välistä
ilmapiiriä.
Lämpimästi tervetuloa kuuntelemaan parannusehdotuksiani
Haaga-Heliaan, Pasilan kampukselle tiistaina 12.12 klo 11.00!
Jutta
Kommentit
Lähetä kommentti