Ongelmallinen viestintä

Olen tällä hetkellä töissä kahvilassa ja olen työskennellyt nykyisessä työpaikassani viime huhtikuusta lähtien. Alussa meidän viestintämme toimi hyvin: uusista tuotteista tai muuttuvista käytännönasioista informoitiin kaikkia nopeasti, eikä tieto tullut kenellekään liian myöhään. Kesällä viestinnässä alkoi olla pieniä ongelmia ja nyt syksyn myötä viestinnän taso on laskenut todella paljon, eikä se ole lähelläkään samaa tasoa mitä se oli viime keväänä. 

Ongelmia on suurimmaksi osaksi siinä, että työntekijät eivät saa tietoa uusista tuotteista: mitä ne sisältävät tai kuinka ne valmistetaan. Kyseessä on iso organisaatio, jossa viestintä ei ole muuten ongelma. Tietoa tulee toimipisteemme sähköpostiin melkein päivittäin, mutta esimiehet eivät jaa tietoa eteenpäin meille alaisille. Uutta tietoa on saanut etsiä suurimmaksi osaksi itse ja koska organisaation käyttämistä foorumeista ovat suurin osa melko monimutkaisia, on tietoa hankala löytää itse. Lisäksi ongelmana on aika: ei kukaan halua tulla töihin 15-20 minuuttia aikaisemmin, jotta ehtisi lukea sähköpostit mahdollisen uuden informaation osalta.

Viestintäongelma on vaikuttanut suuresti työntekijöiden väliseen ilmapiiriin.  Kukaan ei ole uuden tuotteen saapuessa tietoinen esimerkiksi siitä, kuinka erilaiset uudet kausijuomat valmistetaan tai mitä joku tuote tarkalleen ottaen sisältää, sillä tieto ei ole helposti kaikkien saatavilla. Kukaan ei ole ylipäätään tietoinen uusista saapuvista tuotteista. ”Siperia opettaa” sopisi tähän tilanteeseen, sillä mielestäni tällä periaatteella meidän toimipisteellämme toimitaan.


Mielestäni viestintäämme pitäisi tulla muutos, jotta voisimme parantaa yhteistä ilmapiiriämme. Olen pohtinut erilaisia mahdollisuuksia parantaa työyhteisöviestintäämme ja siten myös työntekijöiden välistä ilmapiiriä. 



Lämpimästi tervetuloa kuuntelemaan parannusehdotuksiani Haaga-Heliaan, Pasilan kampukselle tiistaina 12.12 klo 11.00!


Jutta

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pitkät illalliset luovat suhteita – Etelä-Amerikan ja Suomen kulttuurierot kansainvälisissä neuvotteluissa.

Sorrutko sinäkin olemaan hankala asiakas?

Miksi hyvät verkkosivut ovat pienille yrityksille elintärkeät?